Saturday, March 26, 2011

الترتيب حسب الظهور 2


مصطفى حسن

مصطفى حسن من اقدم اصدقائى
عرفت مصطفى حسن فى كى جى
وان عتيق عتيق يعنى ومش فاكر اذا كنت اعرف حد قبله ولا لا بس هو الوحيد اللى افكره من المرحلة دى مع واحد اسمه رامى عبد الجواد مليش معاه ذكريات كتير
اما بالنسبة لمصطفى فكل اللى فاكرهوله فى المرحلة دى سندوتشات البيض المسلوق اللى مامته كانت بتعملها لانها كانت بتعملها بطريقة الصراحة كانت تخبل تقريبا كدة مصطفى كان بيقوللى انها نص سوى
فكنا متعودين ينعمل الصبح فطار جماعى انا وهو وانضميلنا كريم نبيل بعد كدة من اول
3 ابتدائى
فضلت انا ومصطفى مع بعض لحد ما دخلنا الاعدادية لكن لحد المرحلة دى كنا دايما قاعدين فى اخر دكة فى الفصل وكان معانا كريم نبيل كنا نتسابق عشان نجاوب السئلة اللى بتديهالنا مس فاتن بتاعة العلوم وهى كانت بتاعة علوم ورياضة بس الصراحة شربنا منها الرياضة حتى مصطفى دخل هندسة وانا لحظى الاعثر مع الكيمياء دخلت تجارة خارجية بدل حاسبات ومعلومات
عموما علاقتى بمصطفى تقريبا بدءت تنقطع نوعا ما بعد ما راح فصل تانى غير اللى كنت فيه فى الاعدادية وللصدف العجيبة فصول الاعدادى كانت
3 فصول بس فى مدرستنا مصطفى كان فى واحد وانا فى واحد وكريم فى واحد
وبعد ما خرجنا من المدرسة الاعدادية دخلنا نفس المدرسة الثانوية بس قعدت سنتين تقريبا معرفش اى اخبار عنه لدرجة ان والده توفى وعرفت بالصدفة وكان المتواجد معاه دايما شخصية ظريفة جدا اسمه محمد شعبان يمكن مصطفى اللى ممكن يتكلم عنه اكتر منى لانى ما عاصرتش شعبان غير فى شغلى معاه وكان فعلا شخص لذيذ جدا وقفشاته بتموت من الضحك ده غير طريقة كلامه
بعد ما خلصن االثانوية العامة دخلنا نفس الجامعة (حلوان) اكن كان هو فى كلية وانا فى كلية تانية زى ما قلت قبل كدة
لكن كنا بنجتمع فى الحرم الجامعى كتير نظرا لان مصطفى عارف ان كلية هندسة للرجال فقط حتى الحريم اللى فيها رجال فقط
مصطفى على الصعيد الشخصى راجل جدا
واقرب مواقفه معايا
نزل من الجيش وحضر فرحى
جه معايا اثناء نقل منقولات شقتى قبل الجواز وتعب جدا يومها مع مرسى
مصطفى ملوش علاقة باحمد التلوانى اللى اتكلمت عنه قبل كدة ويمكن يعرفه اسما لكن ملوش اختلاط بيه غير فى قعدتين
فقط لا غير
من اشهر مقولاته : قشطة عليك :)
مصطفى لبس جيش 3 ٍسنين والحمد لله خلص
عرفت عن طريقه ناس زى العسل وافتكر منهم
محمد سعد
اسماعيل
دوبى
توفيق

No comments:

we need more to grow

we need more to grow
I need you my love